Hur ska jag kunna hantera smärtan?

January 16, 2015

Det verkar som att smärtan är det absolut mest centrala för många inför förlossningen. Hur ska jag kunna hantera smärtan? Detta är en fråga som ofta återkommer i mitt arbete.

.

Först skulle jag vilja beskriva olika sorters smärta. Det finns smärta som är skadligt, som skapar ett lidande på något vis. Det är den smärta som signalerar till oss att något är farligt, det är något som behöver åtgärdas. Till exempel om du bränner dig så är det en smärta som skapar ett lidande en stress och en rädsla för att du ska åtgärda skadan. Adrenalinet i kroppen höjs. Sen finns det den smärta som kan upplevas efter att ha styrketränat efter ett längre uppehåll, den träningsvärk som kan komma av det. Träningsvärk är en smärta som inte höjer adrenalinet, den kopplas inte samman med varken rädsla eller stress. Den kommer just av att du har åstadkommit något bra för din kropp. Hade däremot denna vetskap varit okänd för dig så hade den kanske lett till rädsla och stress med ett lidande som följd. Smärtan i sig är det ingen skillnad på. Det handlar om förväntan på smärtan och förståelsen av vad smärtan innebär.

 

Förlossningssmärta är en smärta som är god. Något som talar om att det är precis som det ska. För varje sammandragning/värk så kommer du ett steg närmare ditt barn. Din kropp har skapat detta skede precis så här för att både du och barnet ska få en så bra födsel som möjligt. Det är värk-vila-värk-vila... (Och det är faktiskt så att den största delen av tiden under en förlossning är vila då du inte har någon smärta alls)

 

Jag vill att du tänker på att ha sex. Det kan vara antingen väldigt smärtsammt eller ta dig till avslappnade och njutningsfulla stunder beroende på dina känslor. Om någon du inte vill älska med har sex med dig kan det göra väldigt ont och skapa massor av rädsla, spänningar och stress. Medan om det är en man som är mjuk och kärleksfull som du känner en längtan efter kan det skapa ofantligt mycket njutning. Detta trots att aktiviteten som så är den samma. Förlossningen kan på samma vis upplevas olika beroende på dina känslor. Förutom att det faktiskt finns dem som upplever orgasmer under födandet, så är skillnaden i upplevelsen av situationen och smärtan beroende på om du är rädd eller lugn. Om kroppens oxytocin och endorfin kan arbeta med dig eller om adrenalinpåslaget blir för starkt.

 

Föda utan rädsla grundar sig just på detta, hur kroppen reagerar vid rädsla och stress kontra vid lugn och trygghet under födandet. Din kropp kommer att signalera på olika sätt om den börjar bli stressad. Andningen kan börja låta, musklerna spänns, rösten blir ljus och tanken blir negativ. Motsatsen är att du är lugn och trygg då är andningen ljudlös, musklerna avslappnade, rösten mörk och tanken positiv. Genom att hela tiden arbeta mot lugn och trygghet blir din upplevelse av smärtan inte till något lidande och du kan minska smärtupplevelsen. Det betyder inte att du inte någon gång kan bli rädd för smärtan, utan det betyder att det går att bryta det och landa tillbaka i lugnet.

 

Det finns ännu en skillnad i upplevelsen utifrån hur du ser värkarna framför dig. Om det enda målet är att smärtan ska bort och ska försvinna är det också troligt att det blir svårt för dig att följa med värkarna. Det är lätt att ha denna inställning i den tid vi lever där vi fått lära oss att smärta är något ont som ska bort. Många av oss lindrar huvudvärken fort med Alvedon till exempel. Under föräldrautbildningarna är det ofta ganska stort fokus på smärtlindring, i huvudsak på medicinsk smärtlindring och oftast mindre fokus på kroppens egna förmågor, och vad partnern kan göra för att hjälpa den födande kvinnan. Kanske skulle det vara enklare att hantera smärtan om det var tvärtom? Kanske är det därför jag ofta får höra att ”ja men det är ju det här som är det viktiga… nu förstår jag” när föräldrarna får ta del av hur kroppen reagerar vid stress/rädsla och lugn/trygghet under en Föda utan rädsla utbildning.

Please reload

Featured Posts

Hur livet runtomkring påverkade mina förlossningar

March 22, 2015

1/6
Please reload

Recent Posts

September 11, 2019

May 23, 2019

February 6, 2019

January 24, 2019

December 28, 2018

Please reload

Archive