Så förbereder du bäckenet inför förlossning

November 22, 2016

Att förbereda bäckenet inför förlossning är viktigt i den tid vi lever. Som jag alltid säger så är vi skapta att föda barn. Det är inget vi behöver lära oss utan bli påminda om. Kroppen är skapt för förlossning men samhället är inte skapt för födande. På grund av det samhälle vi lever i så använder vi inte kroppen så som det var tänkt att den skulle användas från början. Vi sitter mycket gärna i mjuka soffor, en del av oss kör mycket bil, någon sned belastar och ofta favoriserar vi en sida. Hur ofta ser du inte människor stå och hänga mer på ena benet än andra, sitta med benen i kors eller liknande. Alla dessa vardagliga sätt att använda, eller inte använda kroppen på leder till fysiska förändringar som kan påverka förlossningen.

 

 

 

Vi är väldigt fokuserade på att öppna oss de omtalade 10 cm och glömmer lätt att barnet gör 50 % av jobbet. Mamman ska öppna sig och barnet ska rotera ner genom förlossningskanalen. Hur vi kan skapa de bästa förutsättningarna för att barnet ska ha så lätt som möjligt för att rotera ner är vad jag håller kurs om i Bebisen & Bäckenet.

 

När man studerat förlossningsförloppet så ser man att bebisens position och vinkel vid förlossningens start har stor betydelse för processen och progressen genom födandet. Genom att skapa balans i bäckenet, muskler och ligament och leder så kan barnet navigera bättre i bäckenet och livmodern. 

 

Genom att förbereda dig med 3 enkla övningar innan förlossningen kan du:

- korta din förlossningslängd

- göra födandet mer gynnsamt för dig och din bebis

- samt minska risken för att barnet lägger i fel position innan förlossningen

Please reload

Featured Posts

Hur livet runtomkring påverkade mina förlossningar

March 22, 2015

1/6
Please reload

Recent Posts

September 11, 2019

May 23, 2019

February 6, 2019

January 24, 2019

December 28, 2018

Please reload

Archive