Featured Posts

Hur ska jag kunna hantera smärtan?

Det verkar som att smärtan är det absolut mest centrala för många inför förlossningen. Hur ska jag kunna hantera smärtan? Detta är en fråga som ofta återkommer i mitt arbete.

.

Först skulle jag vilja beskriva olika sorters smärta. Det finns smärta som är skadligt, som skapar ett lidande på något vis. Det är den smärta som signalerar till oss att något är farligt, det är något som behöver åtgärdas. Till exempel om du bränner dig så är det en smärta som skapar ett lidande en stress och en rädsla för att du ska åtgärda skadan. Adrenalinet i kroppen höjs. Sen finns det den smärta som kan upplevas efter att ha styrketränat efter ett längre uppehåll, den träningsvärk som kan komma av det. Träningsvärk är en smärta som inte höjer adrenalinet, den kopplas inte samman med varken rädsla eller stress. Den kommer just av att du har åstadkommit något bra för din kropp. Hade däremot denna vetskap varit okänd för dig så hade den kanske lett till rädsla och stress med ett lidande som följd. Smärtan i sig är det ingen skillnad på. Det handlar om förväntan på smärtan och förståelsen av vad smärtan innebär.

Förlossningssmärta är en smärta som är god. Något som talar om att det är precis som det ska. För varje sammandragning/värk så kommer du ett steg närmare ditt barn. Din kropp har skapat detta skede precis så här för att både du och barnet ska få en så bra födsel som möjligt. Det är värk-vila-värk-vila... (Och det är faktiskt så att den största delen av tiden under en förlossning är vila då du inte har någon smärta alls)