Smärthantering

Smärtahnetring är en viktig förberedelse inför förlossningen. För dig som ska föda handlar det om att surrender/letting go/ge sig hän inför smärtan. Smärtan under förlossningen är en god smärta. En smärta som säger att allting är som det ska. Även om det är en god smärta kan det vara en utmanande smärta. Det kan därför vara bra att öva kroppen i att ge efter och följa med trots att man befinner sig i en utmanande situation.

I dagens blogginlägg kommer två förslag på hur du kan öva dig i smärthantering:

1. Ställ dig i duschen. Duscha först varmt och sen skruvar du duschvattnet så att det blir kallare och kallare tills du upplever det väldigt utmanande. Nu vill din kropp troligen spänna sig, andningen blir ytligare och din spontana reaktion är att lämna det kalal vattnet. Prova att ge dig hän åt känslan. Fokusera på att andas långa djupa andetag, var avslappnad i kroppen och tänk att du klarar det. Upplev skillnaden när du ger dig hän åt utmaningen. Du kan upprepa detta några gånger. Du skruvar efter ett tag på varmvattnet igen och njuter av återhämtningen. Du kan efter några minuter öka på kallvattnet igen.

2. Ta fram två isbitar från frysen. Ställ timern på 1 minut. Lägg en isbit i varje hand och upplev under en minut hur det känns i händerna. Observera känslan i din hand känn om du per automatik vill göra motstånd och lägga ifrån dig isbitarna. Se om du kan ge dig hän åt det som sker. Fokusera på andningen och avspänningen i kroppen. Känn hur smärtan ändrar karaktär.

Låt gärna även din partner prova detta för att han ska få en upplevelse om vad din uppgift är under förlossningen.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

©gravidcoach.se

info@gravidcoach.se

  • Instagram Social Ikon
  • Wix Facebook page
  • YouTube Classic

Din Gravidcoach

+46733-548598