När ska man åka in till förlossningen?

Tre värkar på tio minuter?


En av de vanligaste frågorna vi får är: Hur vet man när det är dags att ta sig till förlossningen? Ett kort, vanligt svar innefattar ofta en serie siffror: Tre-fyra värkar på tio minuter, med värkar som varar en minut, och att dessa hållit i sig en timmes tid är en vanlig fras. Råden skiljer sig åt om det är första barnet som är på väg eller om du är omföderska. På en del håll i världen lutar man sig mot 3-2-1-regeln eller 5-1-1-regeln. 3-2-1 gäller förstföderskor och innebär ihållande värkar var tredje minut som hållit i sig två timmar och är omkring en minut långa. För omföderskor pratar man om ihållande värkar var femte minut, under en timmes tid som och varar omkring en minut. Fokus ligger således på regelbundet värkarbete – starka värkar med jämna mellanrum är ett tecken på att man är i aktiv fas i förlossningen.


Ovan information är bra att ha för dig som födande och partner då det faktiskt är ett rimligt riktmärke – kombinationen av dessa tal signalerar att det kan vara dags att förflytta sig om man inte är där man vill vara när man ska föda.


Ni kan alltid ringa till förlossningen om ni har frågor eller funderingar, barnmorskorna som svarar i telefon har mycket erfarenhet och finns där för att guida, stödja och bistå med information när ni behöver det. Har ni anlitat en doula kan hen också vara ett bra bollplank i detta läge.


Fler faktorer spelar roll


För att svara på frågan om när det kan vara lämpligt att åka in behöver fler saker tas i beaktande: Medicinska faktorer, avstånd till sjukhus - och på våra breddgrader kan också väder vara en faktor att tänka på. På 1177 finns en sammanfattning som täcker medicinska perspektiv om när en bör ta sig till sjukhuset. Som alltid finns det individuella skillnader och det är långt ifrån alla födande som följer denna "mall" av värkar - lyssna på kroppen och ta dina instinkter på allvar.


Kunskap om förlossningens faser


När vi ska ge svar på frågan om när det är dags att åka till förlossningen brukar vi inleda med att beskriva kontexten, då det är bra att veta vad som kan prägla just denna del av födseln, och vad som pågår i kropp och sinne fram till dess.


Den första delen av förlossningen som kallas latensfas, eller ”early labour” på engelska, kan vara från några timmar upp till ett par dygn. Under latensfasen pågår en viktig fysiologisk process som innefattar både fysiska och hormonella förändringar. Livmodertappen riktas framåt, mjukas upp och förkortas samtidigt som livmodern ”värmer upp” med sammandragningar inför nästa skede. Latensfasen kallas ibland tålamodsfasen då det kan vara många och långa timmars väntan där känslor av förväntan, lycka, oro, längtan och hopplöshet som avlöser varandra.


Under denna period förväntas du som planerar att föda på sjukhus att vara hemma (med undantag för igångsättning eller planerat kejsarsnitt). Anledningen till detta är bland annat att det egna hemmet generellt sett är den plats där du har bäst förutsättningar att slappna av, känna trygghet och få tiden att gå – tre hjälpsamma parametrar i detta skede av födandet.


Värkar under latensfasen brukar beskrivas som oregelbundna på ett eller flera sätt; de är olika långa, kommer med olika frekvens eller känns olika starka beroende på vad du företar dig. Lägger du dig i ett bad och värkarna avtar är det sannolikt latensfas – ett suveränt tillfälle att samla kraft och vila. Det finns inget sätt att ”dra igång” den aktiva fasen – detta är en tid för vila, avslappning och distraherande. Ägna dig åt saker som får dig att må bra; ta en promenad i skogen, ring en vän som får dig att skratta, titta på din favorit-serie, lyssna på musik eller gosa med ditt husdjur. Sov om du kan, och fyll på kroppen med vätska och näring. Var nära din partner, eller bygg en ”oxytocinkoja” där du kan vara ifred. Vad som än får dig att känna dig trygg, bekväm och få tiden att gå är bra aktiviteter (att aktivt bli passiv är också en aktivtet).


”When the location has something to offer you”


När är det då dags att åka in till förlossningen? Måste man vara i aktiv förlossning? Ett svar är: Åk in när du inte vill vara hemma längre. Våra birth worker-kollegor från podden Doulas of the round table beskriver det så bra i ett av deras avsnitt.


Det är dags att åka in till förlossningskliniken ”When the location has something to offer you”. När platsen har någonting att erbjuda dig.


Notera att trygghet är ett av de ord vi markerat i stycket längre upp. Har ni vad ni behöver för att slappna av och hantera värkarna? Är ni på den plats ni behöver vara för att känna er trygga? Är det hemma, kan ni sannolikt stanna hemma. Är det sjukhuset, ja då finns det någonting de har att erbjuda. Kanske behöver man försäkras om att allt är som det ska. Kanske vill man ha mer stöd. Kanske vill man ha smärtlindring. Kanske vill man åka in en stund för att sedan komma hem igen. Kanske räcker det att prata med en stöttande barnmorska i telefon. Känn in vad just ni behöver.



Tänk om vi får åka hem igen?


Känner man inte längre trygg hemma är det inte längre den optimala platsen. Det kan sannerligen vara störande för födandeprocessen att förflytta sig flera gånger mellan hem och sjukhus – men det kan också vara störande att vara kvar hemma om tankarna präglas av oro och kroppen av stress. Födandet är beroende av och kopplat till frisättningen av oxytocin, och för att detta ska ske är det viktigt att den födande får känna trygghet, lugn och ro.


Det är bra att veta om att personalen kan komma att hänvisa er hem igen om den födande inte bedöms vara i aktiv fas. Det kan kännas tungt, men det behöver inte vara negativt – kanske är det precis vad som behövs. Känner ni starkt att det inte är rätt beslut – ta upp det med personalen på plats. Det kan finnas andra alternativ.


Stöd och verktyg


Oavsett om du vill åka in tidigt till förlossningen, eller stanna hemma så länge som möjligt, är det en bra idé att se till att man har det stöd man behöver samt att ladda upp med verktyg för smärthantering som ni kan använda er av i hemmet och i bilen. Läs mer här: Värkar i bilen och här: Praktisk profylaxkurs