Partnerns roll vid förlossning - åtta handfasta tips

Vi vet idag att partners roll och upplevelse av förlossningen har stor betydelse inte bara för den födande kvinnan utan även för starten på den nya familjen och kärleksrelationen.

Vi har här samlat åtta handfasta tips till dig som ska bli pappa eller mamma och som vill vara delaktig, påverka och bidra med konkret stöd i samband med födseln av ert barn.


Undrar du över något är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Din Gravidcoach. Och du - varmt grattis till det kommande föräldraskapet!


1. Profylaxkurs


Att gå en förlossningsförberedande kurs, en så kallad profylaxkurs, är ofta en väl värd investering. Det kan vara knepigt att navigera i det enorma informationsflöde som finns kring förlossning - inte minst att i allt detta finna kunskap som också, eller specifikt, riktar sig till dig som partner.


Att gå en kurs som vänder sig till er båda två, där du får konkret kunskap om såväl födande som din specifika roll som partner kan göra stor skillnad för er kommande förlossningsupplevelse. Välj ett koncept som passar er - profylaxkurs i grupp eller privat, i ett fysiskt rum eller online. Det är en stor fördel om kursen innehåller praktiska moment - kroppsminnet blir en enorm tillgång framöver! Läs om Praktisk profylaxkurs här.


Kom ihåg att friskvårdsbidrag kan användas då profylaxkurser är avdragsgilla!


2. Oxytocin-nycklar


Om din födande kvinna känner sig orolig, otrygg eller rent av rädd triggas stressystemet i kroppen, något som kan leda till att födseln försvåras. Med trygghet aktiveras istället lugn-och-ro systemet där oxytocin, födandehormonet, frisätts. Du är den person som den födande känner sig allra tryggast med, hon behöver dig! Prata med din partner om vad hon behöver för att få igång oxytocinet i sin kropp. Öva, utforska och utför med fördel dessa saker redan under graviditeten. Massage, ord, beröring, humor, musik... vilka är just era nycklar?


Höga nivåer av oxytocin kan medföra att förlossningen upplevs som mindre smärtsam och att det går snabbare, vilket i sin tur kan bidra till en mer positiv förlossningsupplevelse för kvinnan (Uvnäs Moberg 2015).


3. Förlossningsbrev


Att tillsammans sätta sig ner och formulera tankar, behov, förväntningar och eventuella orosmoln kan i sig själv utgöra en värdefull förberedelse inför födseln. Att ställa sig själv, eller varandra, frågor kring kommande förlossning kan leda till viktiga samtal och insikter. Genom processen kan man alltså få kunskap om vad som är betydelsefullt för en, men också inblick i vilka möjligheter, val och alternativ som de facto finns.


Att sortera i vad man kan påverka, och vad man inte kan påverka, och utifrån detta göra medvetna, informerade val, kan skapa positiv kontroll och därmed känsla av trygghet.


Tips: Spana in vår guide via knappen nedan:


4. Fixa rummet - Del ett


Vad ser du framför dig när du tänker på "förlossningsrummet"? Många visualiserar ett sjukhusrum. Och för majoriteten är det också där bebisen kommer att födas. Men faktum är att, oavsett var ni planerat att föda, så pågår de allra flesta födslar även i hemmet. Det är ofta i hemmet som värkarbetet inleds och i hemmet ni befinner er under latensfasens timmar eller dagar. Därför kan det vara en god idé att gå runt i er bostad med "förlossningsblicken" och utforska vad ni kan använda er av i hemmet.


Hur ser badrummet ut, finns det plats för en pilatesboll i duschen - eller en skön pall att sätta in? Kan den födande stå mot och "hänga" på någon möbel? Har ni en fåtölj eller soffa som kan vara bekväm att stå på knä i? Vilken plats kan vara skönast att vila på? Ljud, ljus, stämning - vad har ni för möjligheter i just ert hem att skapa en härlig oxytocin-bubbla?


5. Fixa rummet - Del två


På sjukhuset då? Med små medel kan du göra stor skillnad för känslan på rummet. Under dessa timmar, när ert barn är på väg ut i världen, är dessa kvadratmetrar era att ta i anspråk. Ta med saker till förlossningen som påminner er om trygghet, gärna något som har doften hemifrån - en filt, ett kuddfodral eller varför inte morgonrocken. Häng fram bebisens första pyjamas som en visuell påminnelse om vad som väntar. Musik som ni brukar lyssna på, eller som ni valt ut för just detta tillfälle, kan också vara ett effektivt sätt att skapa positiva associationer - liksom "mysbelysning" i form av ljusslingor eller batteridrivna block-/värmeljus.


Att sätta sin prägel på rummet är ett sätt att skapa distans från känslan som ibland kan uppstå av att vara gäst, till att göra rummet just ert för denna unika stund i livet. Även vid planerade kejsarfödslar kan ni påverka stämningen med exempelvis er egen spellista!


6. Verktygslåda


Börja samla redskap till din praktiska "verktygslåda". Skriv en lista med saker som du kan använda dig av när det är dags för förlossning. Det kan röra sig om sådant som ni tagit med er från en profylaxkurs, kanske var det några delar häri som ni tyckte extra mycket om? På listan kan du även skriva upp era "Oxytocin-nycklar" som redskap att använda.


Det kan också handla om att lära sig några smärtlindrande tekniker, som massage eller mottryck. Det finns massor med knep, men du behöver inte alla - välj ut en handfull som tilltalar er och öva in dessa på förhand. Googla exempelvis "double hip squeeze"; en av många uppskattade tekniker för att hantera och lindra smärta under värkarbetet.


Tips: Vi har en hel del verktyg samlade i våra höjdpunkter på Instagram.


7. Dina behov


Förutsättningarna för att stödja den födande optimeras om du som partner känner dig trygg - se därför till att ta reda på vad just du behöver för detta. Vilken roll vill du ha i rummet, hur ser dina önskemål ut? Bär du på någon rädsla?


Kom ihåg att inkludera ditt perspektiv som partner och blivande förälder när ni formulerar förlossningsbrevet. Du kan till exempel fundera på vad du tror att du kan behöva om du själv skulle hamna i stress - kanske önskar du i ett sådant läge tydlig information, att någon distraherar dig eller att du tilldelas en konkret uppgift? Förlossningsbrevet kan betraktas som ett verktyg för förlossningspersonalen. Ju bättre uppfattning de har om dina behov, desto lättare blir det för dem att möta dig utifrån dessa.


8. Vem är din stödperson?


Fundera också över vem du själv kan ta stöd ifrån under förlossningens timmar eller dagar. Den person du brukar dela tankar och känslor med kommer kanske inte vara närvarande eller mottaglig för detta under födseln. Har du en god vän, kollega eller familjemedlem som du kan ringa upp om du behöver prata? Planera med fördel detta på förhand.


En extra medföljande stödperson (vän, syskon, förälder eller en anlitad doula) är också ett alternativ du kan välja för att försäkra dig om stöd, avlastning och ökad trygghet. Din upplevelse av födseln är viktig att värna om - kom ihåg dig själv, ta stöd, och förbered dig.





En suverän gåva till dig själv, eller till din partner om det är du som bär på barnet som läser detta, är boken Förlossning bli en delaktig partner. Finns på bland annat Bokus och Nextory.